BLOGS

Waar let je op bij het selecteren van een creatief bureau?

| 29 november 2018

Niets is zo moeilijk als het kiezen van een goed bureau. Een bureau dat jou en je business begrijpt, jouw taal spreekt. Een bureau waar leuke, oprechte mensen werken. Eentje die je verrast. Niet alleen in het begin, maar ook nog na een jaar of twee jaar. En vooral: een bureau dat jou helpt successen boeken…

Ik heb in de afgelopen jaren met heul veel verschillende bureaus gewerkt. Soms stopte de samenwerking al na één opdracht, simpelweg omdat ik niet tevreden was. Maar hoe vaker je opdrachten wegzet bij een bureau, hoe beter je weet waar je op moet letten bij het selecteren van eentje. Die criteria deel ik graag me je.

10 TIPS VOOR HET SELECTEREN VAN EEN BUREAU

  1. Vraag ’t anderen
    Waar vind je een goed (reclame)bureau? Als je gaat googelen, zie je door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo verschrikkelijk veel bureaus in Nederland. De makkelijkste (en wat mij betreft beste) manier: vraag mensen in je netwerk met wie zij samenwerken. Vraag wat ze goed vinden aan het bureau en of ze dit bureau zouden aanbevelen aan jou. En vinden ze het erg als jij een keertje kennis met hun bureau maakt?Misschien ben je enorm onder de indruk van een bepaalde actie die je ergens gezien hebt? Trek de stoute schoenen aan en bel met het betreffende bedrijf. Vraag wie deze actie gemaakt heeft. Op deze manier ben ik een keertje aan een hele goede tekstschrijver gekomen!
  2. Proef de sfeer
    Heb je eenmaal een mogelijk bureau gevonden? Ga dan bij het bureau langs. Dan zie je meteen waar en hoe ze zitten en hoeveel mensen er ongeveer werken. De sfeer bij een bureau zegt vaak al heel veel over de rest…
  3. Hoeveel mensen werken er?
    Hoeveel mensen er werken, zegt vaak iets over de ‘gelaagdheid’ van de organisatie. Hebben ze een creative director, een strateeg, meerdere accountmanagers, een traffic- en productiemanager? Dat zijn allemaal ‘lagen’ waar je simpelweg voor moet betalen. Je zult zien dat de kosten dan vaak al snel oplopen. En dat de processen dan ook langer duren. Zelf werk ik het liefste met bureaus die wat kleiner zijn. En waar je dus gewoon altijd met dezelfde persoon aan tafel zit.
  4. Bekijk hun werk
    Vraag het bureau of ze recentelijk werk willen laten zien. Vraag ook om voorbeelden die aansluiten bij jouw opdracht. Welke wervingsacties hebben zij bijvoorbeeld bedacht? Vergeet ook niet te vragen welke budgetten daarbij hoorden.
  5. Waarom zou je voor dit bureau moeten kiezen?
    Vraag het bureau waarom je voor hen zou moeten kiezen. Waarin onderscheiden zij zich ten opzichte van andere bureaus? Waarover zijn hun klanten tevreden? Gaan ze mee met alle ontwikkelingen?
  6. Full service of niet?
    Ga altijd na bij het bureau of zij een full service dienstverlening hebben! Of in elk geval een netwerk hebben van mensen die zij inschakelen op het moment dat ze een discipline niet in huis hebben. Werkt het bureau bijvoorbeeld met vaste tekstschrijvers? Kunnen zij een fotograaf voorstellen op het moment dat dit nodig is? Het laatste wat je wilt is dat je zelf met allemaal losse leveranciers moet schakelen.
  7. Vertel over jezelf
    Logisch natuurlijk dat je over jezelf en je bedrijf vertelt. Wees eerlijk. Kun je niet heel snel schakelen, simpelweg omdat je te druk bent? Beter op voorhand dit soort feitjes delen. En wat zijn precies je verwachtingen in de samenwerking? Wil je dat een bureau jou pro-actief is en je verrast? Ga je voor een langdurige samenwerking? Spreek het uit!
  8. Welk budget heb je?
    Sommige bureaus rekenen alleen al voor een creatief concept € 10.000,-. Dit zijn over het algemeen de grotere bureaus die voor klanten werken met een behoorlijk marketingbudget (vaak A-merken). Dat past waarschijnlijk niet bij jou. Welk budget heb je gereserveerd voor je marketing & communicatie? Welke posten heb je daarvoor allemaal gereserveerd? Past dit budget bij het bureau dat je gevonden hebt? Vraag het.
  9. Hoe is de kostenstructuur van het bureau?
    Vraag het bureau hoeveel zij gemiddeld vragen voor een creatief concept (vaak het startpunt van een actie of een nieuwe huisstijl). En hoe berekenen zij het vervolg: de uitwerking en productie van het gekozen concept? Wordt een projectprijs afgesproken of rekenen zij af op uurbasis? Bureaus zijn prima in staat om op voorhand een inschatting te geven.
  10. Way of working
    Vraag het bureau hoe zij te werk gaan. Jij gaat hun straks een briefing geven. Hoe pakken zij dit aan? Hoe snel komen zij terug met een creatief voorstel? Is dat één voorstel of mag je kiezen uit verschillende ideeën? Hoeveel tijd hebben zij gemiddeld nodig voor de uitwerking van de campagne? Dus: wat zijn de gemiddelde doorlooptijden? En wat als jij je een keertje niet aan hun planning houdt. Rekenen ze dat door?

Heb je eenmaal het idee dat je een goed bureau gevonden hebt? Steek vooral wat tijd in het maken van een heldere briefing. Wil je weten hoe? Klik dan hier.

Heb je hulp nodig bij het vinden van een leuk, creatief bureau? Of misschien wel een fotograaf of tekstschrijver? Wij hebben een mooi, kwalitatief netwerk opgebouwd van mensen met wie we heel regelmatig samenwerken. Bureaus die passen bij de fase van jouw bedrijf. Die jouw taal spreken. Die je verrassen en met wie je een langdurige, prettige relatie kunt opbouwen. Bureaus die wij vertrouwen en aanbevelen. Benieuwd? Bel ons!

Delen:
Marjolein ZeestratenWaar let je op bij het selecteren van een creatief bureau?