BLOGS

In 9 stappen een kick-ass marketingplan dat werkt

| 29 november 2018

Je bedrijf is gegroeid. Je hebt al een flink aantal klanten weten binnen te halen, je draait een prima omzet. Nu sta je voor de volgende uitdaging: verder doorgroeien. Klanten binnenhalen die een hogere marge opleveren. Goede mensen werven. Je marketing echt naar de next level brengen. Maar hoe doe je dat? Maak een marketingplan. Geen dik rapport, maar een paar sheets of een groot canvas aan de muur welke je focus geeft voor 2019. Met de volgende 9 stappen maak je een kick-ass marketingplan dat werkt.

IN 9 STAPPEN EEN KICK ASS MARKETINGPLAN DAT WERKT

    1. Reserveer tijd
      Zet een paar kruisen in je agenda in een maand waarin je samen met je team het plan maakt, of je huidige plan update.
    2. Doe het samen
      Hoe meer invalshoeken, hoe beter. Betrek collega’s van andere disciplines ook bij het plan. Samen maken jullie het tot een succes.
    3. Voorbereiding is key
      Vraag alle betrokkenen zich voor elke meeting voor te bereiden. Om  even stil te staan bij het onderwerp in de rush van alledag. Wat gaat geweldig, waar loop je tegenaan? Welke kansen zien je? Opvallende ervaringen? Leuk, niet leuk, omdat…
    4. Reserveer budget
      Voor marketing geldt: zonder investering, geen inkomsten. En als je goed raak schiet, ben je je investering meteen weer vergeten. Dan heb je het alleen nog over het resultaat. Een kwestie van durven. Hoeveel? Dit verschilt per branche. Van circa 3% – 8% van je jaaromzet.
    5. Maak de afspraak te focussen en te professionaliseren
      Steek jullie effort in de juiste dingen doen en deze dingen goed te doen. Wat heb je dit jaar nodig om je groei door te zetten, en wat kan nog even wachten? Welke expertises heb je hiervoor nodig? Welke kennis heb je zelf in huis of haal je in huis met oog op de toekomst?
    6. Maak het visueel en interactief
      Bespreek samen het marketingverhaal, de doelen en timing, de aanpak en de activiteiten die nodig zijn. Maak het visueel en interactief. Teken bijvoorbeeld de customer journey en de marketing en salesfunnel op een groot papier aan de muur. Wat doen jullie al en gaat goed? En waar zitten de blind spots? Wat moet er nog uitgezocht worden om een keuze te maken? Dit helpt je om snel tot de kern te komen en de juiste discussies met elkaar te hebben.
    7. Prioriteer je activiteiten en maak afspraken over de werkwijze Hoogstwaarschijnlijk hebben jullie veel meer ideeën dan tijd. Prioriteer op basis van tijd en rendement. Werk bij voorkeur in korte cycli en multidisciplinair. De scrum methode werkt voor marketing erg goed. Aan de hand van korte sprints blijf je kort op de bal zitten. Bespreek ook welke kennis je in huis hebt en welke je in moet kopen.
    8. Monitor je resultaten en stuur bij
      Nu je plan op papier staat en de afspraken over de werkwijze zijn gemaakt, begint het echte werk. De implementatie en bijsturing.  Je kijkt met elkaar aan de hand van feedback van de klant en de cijfers of je op de goede weg zit. Je monitort continue de resultaten van je activiteiten en bespreekt de voortgang met je belangrijkste stakeholders, bijvoorbeeld sales. Kijk terug: wat ging er goed en wat kan beter? Kijk vooruit: wat staat er op de planning, wat wordt er van wie verwacht.
    9. Vertel wat je gaat doen: maak het zichtbaar
      Hoe groter je organisatie, hoe lastiger het is om iedereen mee te nemen in alle activiteiten. Terwijl dit juist een van de succesfactoren is van je marketinguitvoering. Je medewerkers zijn je belangrijkste ambassadeurs. Zorg dat ze weten wat het bedrijf doet, waarom en wat er van hen wordt verwacht. Vertel het niet een keer, maar keer op keer als een verhaal met steeds nieuwe onderdelen. Maak hen enthousiast, zodat ze het doorvertellen, op social media gaan delen, etc.

De eerste aanzet kost je 2 à 3 dagdelen. Eenmaal op papier gaat het je veel opleveren. Je hebt samen met je team keuzes gemaakt, kpi’s vastgesteld en je ambassadeurs enthousiast gemaakt. Klinkt heel eenvoudig toch?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opzetten van je plan en de aanpak? Je marketingplan in 1 dag op papier hebben? Je plan laten reviewen of wil je gecoacht worden? Bel of mail ons voor de mogelijkheden.

Delen:
Karlien HesselingIn 9 stappen een kick-ass marketingplan dat werkt