BLOGS

Hoe marketing jouw salesgedreven MKB-organisatie verder kan helpen

| 28 januari 2019

Je hebt een goed product of dienst. En prima voor de bril aan wie je het kan verkopen. Je weet je potentiële klanten goed te vinden en van koude acquisitie schrik je niet. De agenda met afspraken voor het salesteam wordt steeds weer gevuld en er worden nieuwe klanten gescoord. Dus ach… so far so good.

We spreken regelmatig bedrijven bij wie het letterlijk zo werkt. Die bij marketing denken aan een foldertje hier en een advertentie daar. Ze zien er het nut niet echt van in. Zonde! Marketing kan met de juiste aanpak en tools ook salesgedreven organisaties een stuk verder helpen. Op korte en langere termijn.

GEEF JE SALESORGANISATIE EEN BOOST MET MARKETING:

  1. Verlaag je saleskosten & verhoog je conversie

    Wat mag een nieuwe klant kosten? Hoe hoog is de conversie om van een koude lead een bestaande klant te maken? Hoogstwaarschijnlijk bekijk je regelmatig wat jouw kosten per verkoop zijn en probeer je dit met je team omlaag te krijgen. Wist je dat je met marketing je saleskosten kunt verlagen? Dat een effectieve actie ervoor kan zorgen dat klanten vanzelf naar je toekomen? Dit kost natuurlijk tijd (en ook geld), maar op de langere termijn heeft dit als resultaat dat het verkoopteam deze zgn. Sales Qualified Leads alleen nog maar hoeft in te koppen. Daarmee wordt de conversie van dat ene belletje of bezoek dus hoger en de kosten lager.

  2. Krijg lastige stakeholders aan tafel

    Bepaalde stakeholders zijn lastig aan tafel te krijgen, of überhaupt bijna onmogelijk om aan de telefoon te krijgen. Neem bijvoorbeeld een CFO. Wij kennen diverse voorbeelden van heel gerichte en sympathieke marketingacties waarmee je de aandacht van deze doelgroep kan krijgen. Een daarvan was zo succesvol dat tot maar liefst 95% van deze groep een afspraak wilde! Iets dat een ‘koud’ belletje nooit voor elkaar was gekregen.

  3. Laat je verhaal z’n werk doen

    Eenmaal aan tafel kun je met inzet van de juiste marketingtools een verkoopgesprek zo ondersteunen dat de conversie hiervan omhoog gaat. Denk aan een goede salespresentatie, een korte animatie die de usp’s van jouw product of dienst uitbeeldt of een duidelijke infographic met facts & figures. Tastbare onderdelen die je achter kunt laten en achteraf kunt toesturen. Zo ben je na je bezoek ook nog in beeld en geef je jouw contact iets in handen wat weer doorgezet kan worden naar ander stakeholders binnen het bedrijf.

  4. Haal meer uit je bestaande klanten

    Een marketeer kijkt naar de hele reis die je klant aflegt. Die start al voordat je de klant binnenhaalt en gaat door tot en met het behoud en laten groeien van deze klant. Met marketing kun je door de inzet van de juiste tools de ROI van je bestaande klanten flink laten toenemen.
    Technische Unie (groothandel voor installateurs) is hier een goed voorbeeld van. Installateurs van boilers hebben te maken met reparaties van heel veel verschillende soorten boilers. Uit klantonderzoek kwam naar voren dat veel tijd verloren ging naar het zoeken naar de juiste handleidingen en onderdelen. Om de installateurs te helpen ontwikkelde Technische Unie een app waar alle specs van elke boiler te vinden is. Hierdoor kunnen de reparateurs nu veel sneller hun werk doen en de benodigde onderdelen bij de Technische Unie bestellen. De tevredenheid ging omhoog en het aantal bestellingen bij Technische Unie nam toe. Win-win dus.

Kortom: er zijn talloze manieren om met marketing je salesgerichte organisatie te ondersteunen en verbeteren. Door marketing en sales goed met elkaar op te laten trekken kun je aantoonbaar het verschil maken voor je (toekomstige) klant.

Wil je meer weten over de mogelijkheden van marketing voor jouw organisatie? Neem contact met ons op voor een gratis marketing quickscan.

Delen:
Marjolein ZeestratenHoe marketing jouw salesgedreven MKB-organisatie verder kan helpen